| |
Internationale studentenvergadering EU-top EU Studenten - 17.12.2001 17:32
14 december van 18u30 tot 21u kwamen verschillende Europese studentenorganisaties in Brussel samen om ervaringen uit te wisselen omtrent de onderwijshervormingen in het kader van de Bolognaverklaring en de GATS-akkoorden. Internationale studentenmeeting (Eustudents + D14jongeren) tijdens de top van Laken 14 december van 18u30 tot 21u kwamen verschillende Europese studentenorganisaties samen om ervaringen uit te wisselen omtrent de onderwijshervormingen in het kader van de Bolognaverklaring en de GATS-akkoorden. Er werd beslist tot het opzetten van een Europees netwerk om de Europese aanval op de democratische studentenrechten te beantwoorden met een protest op Europees niveau. In totaal waren 150 studenten uit o.a. Griekenland, Duitsland, Belgie, Nederland, Frankrijk, Groot Brittanie en Oostenrijk aanwezig. Er werd daarenboven voorgesteld om een alternatief uit te werken, een platformtekst die tot uitdrukking moet brengen wat voor soort onderwijs de Europese studenten en scholieren nodig hebben. Protest in verschillende landen Verschillende voorbeelden werden gegeven van hoe de studenten het steeds moeilijker krijgen op een normale, menselijke manier te studeren. In verschillende landen kunnen studenten hun studies niet meer betalen wegens de invoering van inschrijvingsgelden (soms ook door afschaffing van het studentenloon) (zie o.m. Oostenrijk, Griekenland, Engeland: hier 10 tot 15%). Men is er van plan het gehele systeem te privatiseren, van onderwijs een winstgevend product te maken. In Griekenland worden scholieren reeds van het algemeen systeem (middelbaar onderwijs) naar een zeer gespecialiseerde technische richting georiënteerd. Door de grote tegenkanting van de onderwijsbeweging krijgt de regering er het bachelor- en mastersysteem voorlopig niet ingevoerd. In Engeland zijn er leraars die geen les kunnen geven wegens gebrek aan degelijk materiaal. Iemand uit Wenen vertelde hoe de studenten voor het eerst inschrijvingsgeld moeten betalen (vroeger was het onderwijs volledig gratis) en hoe de hervormingen elkaar in sneltempo opvolgen. Door de talloze studentenprotesten in zoeken verschillende regeringen allerlei verdoken wegen naar de volledige privatisering. IL Y AVAIT ENCORE DES INTERVENTIONS DES ETUDIANTS DE LA FRANCE ET L’ALLEMAGNE, MAIS JE NE LES AI PAS NOTES. Esib Er was ook iemand van de ESI aanwezig. ESIB werkt officieel samen met de verschillende regeringen, de Europese Raad van onderwijsministers en de Europese Commissie en acht de Bolognaverklaring een goed initiatief (mits enkele aanpassingen). ESIB stelt dat "de ministers hun eigen agenda hebben en dat het Bolognapoces niet zo negatief hoeft te zijn". "ESIB probeert het Bolognaproces van binnen te veranderen", zo stelt het aanwezige ESIB-lid. Ze gaat verder: "De sterkte van de Bolognaverklaring is dat het een ´verklaring´ is en geen ´akkoord´. Dat wil zeggen dat de EU-landen niet verplicht zijn ze te implementeren, elk land doet ermee wat het wil. Wij vinden dat jullie daarom best op nationaal niveau werken, en wij willen jullie ook helpen door jullie daarover te informeren". ESIB is wel fel gekant tegen het GATS-verdrag. Hoewel er beslist verschillen van mening zijn over bijvoorbeeld Bologna en de manier van werken van de ESIB, wordt het toch begroet dat de ESIB aanwezig is en op de hoogte will blijven. Vele der aanwezige studenten keerden zich echter volledig af van de Bolognaverklaring. Ze vinden het wel nuttig op internationaal niveau te ageren, dat bleek ook uit de vele getuigenissen van acties in verschillende Europese landen (Duitsland, Griekenland, Engeland, Oostenrijk, Spanje, België, Frankrijk). Toch was ook het besef aanwezig dat de studentenbeweging er op dit moment nog niet in slaagt de onderwijshervormingen volgend uit de Bolognaverklaring te kenteren. Het is daarom juist dat al deze studenten hebben beslist de koppen bijeen te steken en de verschillende protestbewegingen te verenigen en te coördineren. Conclusies Het Bolognaproces wordt gedekt door 2 termen: "mobiliteit" en "kwaliteit". Bologna betekent inderdaad een hogere mobiliteit, maar dan enkel voor de rijkste en competitiefste student. Het gros van de studenten zal van deze "verhoogde mobiliteit" niets te zien krijgen, integendeel. Indien men echt de mobiliteit van studenten wil verhogen, moeten zowel onderwijs als transport gratis zijn. Bologna zet ons volledig op het spoor van een onderwijs "made in USA". Bologna creëert vele verschillen tussen de studenten en zal uitdraaien op een onderwijs van eerste, tweede en derde klasse (lees "kwaliteit"). Bologna maakt het implementeren van het GATS-verdrag mogelijk. GATS is in prinzipe bedoeld om alle regerings-voorschriften betreffend de handel met dienstverleningen aan regels onderwerpen af te schaffen. Deze neo-liberale politiek heeft in het byzonder in de zogenaamde derdewereld landen fatale uitwerkingen. Maar ook in de zogenaamde "rijke landen" in het noorden verschuiven zich de sociale waarden. Het investeringsfonds Merrill Lynch denkt bijvoorbeeld dat het onderwijs in de komende 10 jaar geprivatiseerd wordt en dat daarbij ongeloofelijke winsten kunnen worden gemaakt. De studentenbeweging bevindt zich in een periode waarin zeer veel op het spel staat, maar waarin ze ook veel kan winnen. De strijd is echter niet verenigd, noch op nationaal, noch op internationaal vlak. Er zijn talloze protesten tegen de Europese afbraak van het onderwijs, waaronder de grootsten in december in Madrid plaatshadden (200.000 studenten). De studenten moeten begrijpen dat al de onderwijshervormingen op Europees niveau worden beslist en dat het niet mogelijk is alle wetten individueel te bekampen. Het is zeer duidelijk dat de studenten hun gevecht moeten politiseren en verenigen. Een Europees netwerk zou ons allen kunnen helpen, om ons te verdedigen tegen de regering en de transnationale bedrijven . Ook blijken studenten in verschillende landen heel gevoelig voor een protestbeweging tegen de Europese oorlogszucht. Het besef dat ook oorlogsvoering op Europees niveau wordt beslist, kan de opstand tegen het huidige Europa alleen maar versterken. We beslisten in het protest tegen de onderwijshervormingen die Europa ons oplegt zeer algemeen te blijven. Dit omdat de onderwijssystemen en dus ook de hervormingen en problemen nogal verschillen van land tot land. Toch zullen alle nationale problemen dienen als waarschuwing voor de landen die minder ver geëvolueerd zijn in de Bolognahervormingen. Het zijn mooie voorbeelden van de toekomst die ons te wachten staat indien we ons niet verenigen in ons protest. Een deelnemer uit Belgie benadrukte ook dat het belangrijk is dat we eigen visies ontwikkelen, zodat we minder afhankelijk zijn van wat de diverse regeringen besluiten maar in plaats daarvan voor eigen visies en ideen vechten. Een werkgroep werd opgericht om een platformtekst op te stellen die in de verschillende landen zal moeten goedgekeurd worden. Deze zou voor de Europese top in Sevilla moeten gestemd zijn, zodat we tegen de volgende top een verenigd front kunnen vormen. Daarenboven willen we verder gaan dan protest, we gaan in het offensief en zullen in de platformtekst een alternatief voor het Europees onderwijs uitwerken. Inmiddels hebben we gehoord dat veel studentn tijdens de EU-top van Sevilla examens hebben en dat het daarom misschien zinvoller is om ons aan te sluiten bij de akties tijdens de EU-top in Maart in Barcelona. Mailinglisten: Nederlandstalig: http://groups.yahoo.com/group/int-scholieren-en-studentenakties Engelstalig: http://groups.yahoo.com/group/international-pupil-and-studentactions Duitstalig: http://de.groups.yahoo.com/group/int-schueler-und-studentenaktionen Website: http://www.studi-protest.de.vu or http://int-protest-action.tripod.com Kontakt: mailto: eustudenten@gmx.net Foto: demonstratie van studenten en scholieren tegen GATS in Bochum (11.12.2001) E-Mail: eustudenten@gmx..net Website: http://int-protest-action.tripod.com |
Lees meer over: europa | aanvullingen | | |