english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Milieudefensie verbijsterd ...
persbericht van milieudefensie - 19.10.2001 15:24

Milieudefensie verbijsterd over schrappen
beroepsprocedure
Kamer schuift essentiële vragen over
Luchtvaartwet voor zich uit


Amsterdam, 18 oktober 2001 --- Milieudefensie kijkt met
gemengde gevoelens terug op de Kamerdebatten over de Wet
Luchtvaart. De milieuorganisatie constateert dat de Kamer een
hoop discussies en beslissingen voor zich uit heeft geschoven.
Directeur Wijnand Duyvendak: ´Onze kritiek op de ontwerpwet
van Netelenbos heeft in ieder geval geholpen als het gaat om
veiligheid. Tegelijkertijd blijven we bezorg over de extra herrie
en de vervuiling die de groei van Schiphol met zich mee gaat
brengen. Daarover zijn we nog lang niet klaar met de politiek.
Daarnaast is het onbegrijpelijk dat de Kamer het ons onmogelijk
maakt de rechter te laten oordelen over de invulling van de
nieuwe wet.´

Milieudefensie ziet in de nieuwe Wet luchtvaart geen reden om het
Bulderbos, dat nog steeds in handen is van 350 juridische
eigenaren, op te geven. ´De beloofde milieugrenzen zijn nog
onvolledig en ook te slap. De stok achter de deur blijft´, aldus
Duyvendak.

Lawaai
Milieudefensie is teleurgesteld dat de Kamer akkoord is gegaan
met een nieuw handhavingssysteem, waarbij er alleen vlakbij
Schiphol herrie gemeten gaat worden. Het systeem gaat voorbij
aan de wens van gemeenten en omwonenden ook verder weg van
Schiphol om beschermd te worden tegen de toenemende
geluidsoverlast. Essentieel is waar de meetpunten precies komen
en hoeveel, maar daarover beslist de Kamer later pas. Het is winst
dat er een handhavingspunt komt bij de Oostbaan.

Veiligheid
Milieudefensie is blij dat er eindelijk een model komt, waarin een
grens wordt gesteld aan het risico dat een vliegtuig neerstort op
een woonwijk. Ze is blij dat de Kamer haar kritiek op het
regeringsvoorstel deelt, ook al is het model pas in 2005 klaar.

Vervuiling en stank
De zorgen over de klimaatverandering in de wereld lijken alweer
weg te ebben. Het is schrijnend dat het debat over Schiphol
nauwelijks is gegaan over de uitstoot van het broeikasgas CO2 en
andere vervuilende stoffen. Milieudefensie vindt het
onaanvaardbaar dat er in de Wet Luchtvaart geen normen worden
opgenomen voor de uitstoot van CO2 en voor stank. Ook blijft zij
op het standpunt dat de flexibele emissieplafonds voor ander
vervuilende stoffen niet gelijkwaardig zijn aan de huidige normen.

Recht op beroep
De Tweede Kamer heeft een bepaling in de wet laten opnemen
dat het belanghebbenden niet langer mogelijk is, om de
bestuursrechter een oordeel te laten geven over de besluiten die
onder de wet vallen. In deze besluiten worden de milieunormen
uitgewerkt. Normaal kunnen burgers of milieuorganisaties de Raad
van State vragen zulke besluiten te toetsen aan bijvoorbeeld de
PKB. De Kamer schrapt nu deze mogelijkheid, waardoor
bijvoorbeeld Milieudefensie enkel nog naar een burgerrechter kan
stappen. ´Dit is een ongelooflijke inperking van de rechten van
burgers´, aldus Duyvendak. ´Er wordt wéér een status aparte
gecreëerd. Het is het zoveelste bewijs dat Schiphol nog lang niet
als een gewoon bedrijf wordt gezien´.

Voor meer informatie:
Persvoorlichting Milieudefensie, telefoon 06 29593873






Website: http://www.milieudefensie.nl/campagnes/mobicamp/index.htm
 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.